خطاهای احتمالی در حین خزش ربات ها در سایت
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


در نصیب گذشته ، گفتیم ناوبری تارنما نقش مهم در ایندکس شدن صفحه های تارنما دارد. درین نصیب نقشه سایت را برایتان توضیح خوا هیم بخشید که یکی‌از قسمت های اصلی seo داخلی وب سایت به حساب آورده می شود و برای هدایت ربات ها در وب سایت بسیار کارآمد میباشد.
فهرست مطالب
نقشه وبسایت چیست؟
خطاهای احتمالی در طول خزش ربات ها در وب سایت
اشکال اشتباه هنگام ورود استفاده کننده و ربات ها به برگه :
راهکار خطاهای 4xx و 5xx چیست؟
زنجیره ریدایرکت ها را جدا فرمائید!
ضمن این به خطاهایی که هنگام خزش وب سایت می تواند بازدارنده از کرال شدن برگه خواهد شد نیز میپردازیم. 

دوره آموزش سئو

نقشه تارنما چیست؟
نقشه تارنما به گویش معمولی ، دسته ای از لینک های سایت شماست که حالتی تیم بندی گردیده جای‌دارد و بر طبق اولیت صفحه ها چیده گردیده است. نقشه وب سایت با پسوند XML در دایرکتوری اساسی وبسایت قرار می گیرد تا با نشانی yourdomain/sitemap_index.xml در دسترس باشد.

این فولدر یکی‌از معمولی ترین روش ها برای آرم دادن ساختار سایت شما به گوگل می‌باشد. وقتی که‌این فولدر را ساختید ، باید از روش سرچ کنسول به گوگل معرفی فرمائید.

نقشه وب سایت یکی از قسمت های اصلی در سئو تکنیکال میباشد البته به خیال و خاطر داشته باشید داشتن ناوبری مطلوب (navigation)، برای ربات های گوگل لبریز التفات خیس از نقشه تارنما می‌باشد. در فصل پنجم بیشتر در زمینه‌ی نقشه سایت سخن خوا هیم کرد.

نکته : در ایجاد کرد نقشه تارنما دقت داشته باشید یو ار ال هایی که در فایل robot.txt برای گوگل مسدود کردید ، در این فولدر قرار ندهید.

برای ساخت نقشه وب سایت میتوانید از افزونه ها نیز استفاد فرمائید ، هرچند پلاگین یوست seo نیز این فولدر را برایتان خواهد تشکیل داد.

خطاهای احتمالی در طول خزش ربات ها در وب سایت
هنگامی که ربات های خزنده گوگل که اسپایدر اسم دارا هستند ، یا این که خزنده های بقیه موتورهای کاوش به شیت ای از تارنما شما مراجعه می نمایند ، ممکن میباشد با خطاهایی روبه رو شوند که در غایت منجر عدم کرال برگه تارنما شما میگردد.

برای اینکه از این خطاها اطلاع داشته باشید ، گوگل بخشی به اسم crawl error را در قسمت سرچ کنسول خویش قرار داده می باشد تا بتوانید آنان را برطرف فرمائید.

این مشکلات که عمدتا از سمت سرور ساخت می شوند ، از لاگ فولدر های سرور نیز قابل مشاهده است. ولی از انجایی که‌این مباحث کمتر مورد نیاز وبمستران و سئوکاران می باشد ، اکتفا به سرچ کنسول نیز میتواند مطلوب باشد.

اشکال غلط هنگام ورود کاربر و ربات ها به برگه :
1. خطای xx4 اختلال از طرف کلاینت
یکی اشکال خطاهایی که ممکن میباشد ربات یا این که مخاطب هنگام جستجو در سایت با آن مواجه گردد ، خطاهای xx4 میباشد. زمانی که‌این نوع از اشتباهات به وجود می‌آیند ، به این مضمون‌ میباشد که هنگام ارسال درخواست بوسیله مرورگر ، داده ها کاغذ درخواست گردیده قابل برآورد وجود ندارد.

یکی متداول ترین این نوع اشتباهات ، خطای 404 میباشد که در معنای عدم قابلیت دسترسی به url متبوع شماست این لینک و پیوند ممکن میباشد حاد گردیده باشد ، یا این که در اکثر اوقات زمان ها حذف گردیده باشد. به همین خاطر به کاغذ ای با محتوای ورقه متبوع یافت نشد واکنش خواهید کرد.

زمانی که ربات های گوگل با این خطا مواجه می شوند ، نمی توانند به URL دسترسی داشته باشند و وقتی که یک مخاطب به‌این صفحه عکس العمل می نماید ، ناامید از تارنما بیرون میگردد.

2.خطای XX5 نقص‌ از طرف سرور
در‌این نوع از مشکلات دسترسی به صفحه متبوع به جهت نقص‌ سرور ممکن وجود ندارد. به عنوان مثال وقتی که دامنه ای از یک سایت را وارد کردید و انقضای هاست دامنه کل گردیده بود ، این نوع از ارور را مشاهده خواهید کرد.

راهکار خطاهای 4xx و 5xx چیست؟
برای اینکه سکو خویش را محافظت کنید ، ضروری است که‌این خطاها را جبران فرمائید.

یک کدام از شایسته ترین نحوه ها برای حل نقص‌ url ها ، به کار گیری از امکان ریدایرک 301 و 302 میباشد.

ریدایرکت کردن به‌این مضمون‌ میباشد که هنگام مراجعه مخاطب به این لینک ، او را به یک پیوند تازه منتقل کن. این جابجایی دادن یک برگه به کاغذ دیگر قادر است به دو صورت 301 و 302 صورت پذیرد. هر یک از این نوع ریدایرکت ها خواص و مجال به کار گیری مختلف دارا هستند.

ریدایرکت 301
این نوع از ریدایرکت کردن این بدین معناست که‌این شیت برای مدام از دسترس خارجه گردیده و قصد دارید اعتبار این کاغذ را به کاغذ تازه با url جدید منتقل نمائید.

این نوع ریدایرکت دائمی است. به‌این مضمون‌ که هرگز url قبل در دسترس نخواهد بود و مقصد مهم ، url جدید است.

ممکن است این نوع ریدایرکت را در پروتوکل https مشاهده کرده باشید. در واقع وقتی که قصد دارید لینک و پیوند سایتتان را از وضعیت http://yordomaimn به حالت https://yordomain جابجایی دهید ، مورد نیاز می باشد از ریدایرکت 301 استفاده فرمائید.

یک کدام از مزایای اصلی این نوع ریدایرکت ، جابجایی بها ، اعتبار و جايگاه URL قبل به URL جدید است.

ریدایرکت 302
این نوع ریدایرکت ارزشی از لینک و پیوند صفحه اول به لینک و پیوند برگه دوم منتقل نخواهد کرد و درواقع یک نوع جابجایی ورقه موقت است.

این نوع از ریدایرکت ها را ممکن میباشد در لندینگ پیج های مناسبت ها استعمال شود. به عنوان مثال یک سایت فروشگاه فرش قصد داراست به مناسبت عید باستانی ، برگه تولیدات فرش دستبافت را به حالتی متعدد با محتوایی دیگر اکران دهد. در‌این نوع جابجایی می بایست از ریدایرکت 302 استفاده کرد.

زنجیره ریدایرکت ها را جداگانه نمائید!
یک کدام از ایرادات رایجی که ممکن میباشد در هنگام ریدایرکت کردن با آن مواجه گردید ، زیاده روی یا این که استفاده از زنجیره ریدایرکت (redirect chains) است. درصورتی که می خواهید این زنجیره را عالی متوجه گردید به‌این نمونه کوتاه توجه فرمائید :

برای مثال شیت seokar.ir/page1 را ریدایرکت می کنیم به seokar.ir/page2 و بعد از سپری شد مدتی تصمیم می‌گیریم تا این کاغذ را به seokar.ir/page3 ریدایرکت کنیم.

دراین‌صورت ما از زنجیره ریدایرکت به کار گیری کرده ایم که می تواند برای موتور های کاوش بسیار سرگردان کننده به حیث رسد. برای جداگانه این زنجیره شایسته ترین فعالیت این میباشد که به عبارتی استارت شیت اولیه را به برگه سوم ریدایرکت کنیم.

 




:: برچسب‌ها: دوره آموزش سئو ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: